نهایت بینهایت
دینی علمی اجتماعی سیاسی ادبی
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 16 آذر 1390برچسب:سیاره ,خورشید,کپلر,, توسط سخی |
دوخورشید

دانشمندان اخترشناس آمریکایی، سیاره ای با دو خورشید در خارج از منظومه شمسی کشف کردند.

 



به گزارش خبرجدید ، به نقل از خبرگزاری فرانسه ، این سیاره که به دور دو ستاره نورانی می گردد و در روز دو بار طلوع و غروب خورشیدهای خود را تجربه می کند، «کپلر شانزده – بی» نامگذاری شده است.

این سیاره در فاصله دویست سال نوری از کره زمین قرار دارد. هر سال نوری نه هزار و پانصد میلیارد کیلومتر است.

دانشمندان می گویند پیش از این، بشر سیاره ای با دو خورشید را فقط در فیلم سینمایی علمی تخیلی «جنگ ستارگان» به تصویر کشیده بود که سطح آن از بیابان های گرم بی آب و علف پوشیده شده بود ولی سیاره «کپلر شانزده – بی» بر خلاف سیاره تخیلی آن فیلم، بسیار سرد و گازی شکل است و وجود حیات بر روی آن کاملا منتفی است.

به گفته اخترشناسان، جرم سیاره «کپلر شانزده بی» یک سوم جرم سیاره مشتری و اندازه آن نزدیک به سیاره زحل است.

این سیاره طی دویست و بیست و نه روز، یک دور کامل به دور دو خورشید خود می گردد. فاصله این سیاره با خورشیدهایش حدود یکصد و چهار میلیون و ششصد هزار کیلومتر است.

دو خورشید این سیاره، از خورشید منظومه شمسی کوچکتر و بسیار سردتر هستند و همین امر باعث شده است تا دمای کپلر شانزده بی به منفی هفتاد و سه تا منفی یکصد و یک درجه سانتی گراد برسد.

این سیاره به این سبب که با کمک تلسکوپ «کپلر» شناسایی شده، همان نام را به خود گرفته است.

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 16 آذر 1390برچسب:, توسط سخی |

سازمان فضایی آمریکا ( ناسا ) اعلام کرد تلسکوپ فضایی کپلر وجود نخستین سیاره قابل سکونت را در خارج از منظومه شمسی تایید کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، اوایل امسال ، فضانوردان فرانسوی اعلام کرده بودند سیاره ای را کشف کرده اند که احتمال وجود ساکنانی در روی آن وجود دارد و آن را گلیز پانصد و هشتاد و یک دی نامیدند.

تایید کنونی به آن معنی است که فضانوردان آن سیاره را هنگام روبه رو شدن با خورشیدش سه بار مشاهده کرده اند.

ویلیام بروکی محقق ناسا می گوید : با کشف این سیاره ، غرق در شادی شده ایم ؛ ما سه بار این سیاره را مشاهده کرده ایم.

کپلر بیست و دو بی ، در فاصله ششصد سال نوری این سیاره است و نشان می دهد که این سیاره هر دویست و نود روز یک بار به دور خورشید منظومه خود می گردد.

ناسا همچنین اعلام کرد تلسکوپ کپلر ، یک هزار سیاره دیگر را نیز کشف کرده است که این آمار ، دو برابر آماری است که تاکنون در باره شمار سیاره ها ، به دست آمده بودد.

تلسکوپ کپلر در سال دو هزار و نه به فضا پرتاب شد و بزرگ ترین دوربین فضایی بشر را با خود حمل می کند که نود و پنج مگا پیکسل توان دارد و قرار است دست کم تا نوامبر دو هزار و دوازده ، اطلاعات خود را به زمین ارسال کند.


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 13 آذر 1390برچسب:قرن 21 ,قرن طلایی ,پیدایش کاینات,کهکشان ما , میظومه’ شمسی ,زمین انفجار آسمانی, توسط سخی |

 

جهان ما در عصر جدید ( قرن طلایی ۲۱ ) قرار گرفته است. برای انسانها جای بس افتخار است که در سدهء که گذشت، اختراعات، انکشافات و پیشرفتهای بخش های علمی و تخنیکی چندین برابر رکورد های قرون قبلی را بخود احتصاص داد . هر گاه صرف از دستاورد های علم نجوم و مسایل مربوط به کائنات در سدهء گذشته نهایت مختصر یا آوری بعمل آید، مشاهده میگردد که بینش انسان قادر گردیده تا عکس مطالبیکه در مورد تاریخچه، موقعیت و ساختمان زمین در کتب قدیم تذکار رفته اکنون با اسناد و محاسبات نهایت دقیق توسط دستگاه های بزرگ و حساس به اثبات رسیده که زمین تقریبأ مدور ما مرکز نظام خورشیدی نه بلکه یکی از سیارات این نظام را تشکیل داده ولی بمقایسه کائنات کوچکتر از یک نخود در میان آب بحر است. بر علاوه از پیدایش انسانهای اولی نه در حدود کمتر از هفت هزار سال بلکه در حدود ۷۰۰ هزار سال میگذرد.
جالبترین اطلاعات تازهء که توسط تلسکوب هابل ( Hubbel)" این تلسکوب در سال ۱۹۹۰ توسط فضا پیمای دسکوری ( Discovery) در مدار زمین قرار گرفت " مخابره شده، بعد از ارزیابی همه جانبه و دقت لازم بما می آموزد که از پیدایش کائنات در حدود ۱۶ ملیارد سال از پیدایش منظومه شمسی ما در حدود ۶ میلیارد سال و از پیدایش زندگی در روی زمین در حدود ۳ میلیارد سال می گذرد، چنانچه از پیدایش ماهیان در حدود ۴۵۰ میلیون سال، پیدایش خزندگان۱۸۰ میلیون سال و از پیدایش پستانداران در حدود ۱۶۰ میلیون سال از پیدایش میمونهای آدم نما بین ۳ تا ۴/۵ میلیون سال، از پیدایش نخستین انسانها یک و نیم تا سه میلیون سال میگذرد.
برعلاوه دراثرتحقیقات متداوم معلوم گردیده که کهکشان ما که منظومه شمسی و زمین بدان تعلق دارد تنها یکی از ۵۰ میلیارد کهکشان جهان آفرینش بوده و این کهکشان به تنهایی دو صد میلیارد خورشید دارد که خورشید ما فقط یکی از آنها و آنهم نه از بزرگترین آنهاست، وسعت همین کهکشان ما در حدی است که اکر فاصله زمین از خورشید تنها یک ملی متر فرض شود قطر این کهکشان به ۶۳۰۰ کیلو متر مربع بالغ میشود. حدود گسترش این کائنات تا آنجا که محاسبه آن با وسائل و ضوابط علمی کنونی امکان دارد ۱۵ تا ۲۰ ملیارد سال نوری است، یعنی سالیکه هر ثانیه آن مفهوم ۳۰۰ هزار کیلو متر و هر ساعت آن مفهوم یک میلیارد متر را دارد . این تلسکوب بطور شگفت آوری در روز ۱۶ اکتوبر ۱۹۹۴ تصویری از انفجار آسمانی در کهکشان واقع ۵۰۰ میلیون سال نوری از زمین ما دریافت داشت که طبق محاسبات کارشناسان ناسا ( Nasa) ذرات ناشی از آن به سرعت ۳۲۰ هزار کیلو متر در ساعت پراگنده شده اند تا تولد چند میلیارد خورشید تازه را بدنبال بیاورند
نوشته شده در تاريخ جمعه 11 آذر 1390برچسب:روانشناسی ,تفکر , توسط سخی |
از کتابatt välja Glädje سوییدی

 

مولف Kay pollak

مترجم سخی فرهادی

یک بندهء خدا تعداد سلولهای بدن انسان را شمرده است. یک رقم بسیاربزرگ است.

اعضای بدن یک انسان ۵۰بلیون(یک بلیون =۱۰۰۰ملیارد) سلول دارد.

هر کدام این سلول ها دارای انرژی ارتعاشی ثابت است. ما میدانیم که افکار ما نیز دارای انرژی ارتعاشی قابل ملاحطه میباشد. هر تفکری که من فکر میکنم انرزی ارتعاشی آن آناْ به تمام سلولهای بدنم بطور مستقیم تأثیر میگذارند. لذا افکارمن در سلولهای مربوطهء اعضای بدنم موجود بوده و زندگی میکنند. یا به عبارهء دیگر من با هر فکر خویش بالای خودم تأثیر میگذارم. و این راهم میدانیم که همه چیز در وجود ما دارای تغییرات و تبدالات ثابت است، لذا در آن واحد ملیونها ملیون سلولهای بدنم تغیر میکنند.

قابل یادآوزیست که ۹۸٪ اتم های وجود ما در طی یکسال تبدیل میشوند اسکلت ما در طی سه ماه بطور مکمل بازسازی کلی شده و کاملاْ جدید است. جلد ما بعد از چهار هفته بکلی تبدیل شده و جدیداست. بعدار پنج روز غشای مخاطی شکم مان جدید است. تمام وجود مان در طول دوسال نو میشود یعنی تمام اتمها مالیکولها و سلولهای بدن مان تبدیل شده و نو است. لذا من امروز آن آدمی نیستم که دیروز بودم. حقیقت اینست که در هر ثانیه تازه تولد میشویم.

من هرصبحیکه از خواب برمیخیزم یک انسان تازه هستم و همسایه های من به همین منوال هر صبحیکه از خواب بر میخیزند انسانهای تازه یی هستند همیشه همین طور است.

لذا امکانات عظیمی در خودسازی خویش در اختیار داریم.

بسیار آسان :من میتوانم افکاری را که برایم مفید و خوب است انتخاب کنم و آگاهانه افکار غیر مفید را به افکار مفیدو سازنده تبدیل نمایم.

من متأثر از هر تفکر خویش هستم .

من با تفکر خویش خود را آنچه که هستم میسازم